I. Algemeen

  • 1. Algemeen – Op iedere offerte, orderbevestiging, contract, factuur en levering van BEKO BV, met zetel te 2450 Meerhout, Jagersweg 15, KBO 0443.476.971, hierna ook ‘Beko’, ‘ons’ of ‘wij’ genoemd, zijn de onderstaande Algemene Voorwaarden van toepassing.  Afwijkingen gelden enkel indien ze uitdrukkelijk en schriftelijk tussen partijen overeengekomen zijn.

II. Prijsofferte, bestelling, prijzen

  • 2. Prijsoffertes – Tenzij schriftelijk anders vermeld, is onze prijsofferte één maand geldig.
  • 3. Bestellingen – Bestellingen van de Klant zijn slechts bindend nadat zij door ons schriftelijk zijn bevestigd. De Klant heeft het recht om van zijn bestelling af te zien indien hij geen schriftelijke orderbevestiging (per post of per email) van ons heeft ontvangen binnen een termijn van 2 weken na de bestelling.
  • 4. Onsplitsbaarheid van de prijs – Ingeval de prijs is samengesteld uit verschillende onderdelen dan is deze onsplitsbaar. Tenzij wanneer schriftelijk anders is overeengekomen kunnen wij niet worden verplicht om slechts bepaalde onderdelen van de Overeenkomst uit te voeren tegen de corresponderende deelprijs.
  • 5. Prijsaanpassing – Onze prijzen, zoals opgegeven in de offertes zijn vastgelegd op basis van de  tarieven geldig op datum van de opstelling van de offerte.
    Of
    Zodra de gezondheidsindex met minstens 5% is gestegen sinds de datum van ondertekening van de Overeenkomst zijn wij gerechtigd om onze prijzen overeenkomstig te indexeren.

III. Leverings- en uitvoeringstermijnen

  • 6. Leveringstermijnen – Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, worden leverings- en uitvoeringstermijnen louter indicatief opgegeven en vormen zij geen essentieel bestanddeel van de Overeenkomst.
  • 7. Overmacht – Onze uitvoerings- en leveringstermijnen worden geschorst ingeval wij geconfronteerd worden met onvoorziene bevoorradingsmoeilijkheden bij onze leveranciers, alsook in alle gevallen van overmacht.
  • 8. Deelbaarheid – Wij hebben het recht om de prestaties van de Overeenkomst in één maal, dan wel in verschillende delen te leveren, in functie van onze operationele planning.

IV. Uitvoering van de Overeenkomst

  • 9. Planning en werfvoorbereiding – De Klant dient ervoor te zorgen dat de werken onmiddellijk kunnen worden aangevat op het afgesproken of door ons meegedeelde tijdstip. Bij gebreke daaraan, zullen de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten welke daar voor ons uit voortvloeien ten laste van de Klant worden gelegd, zonder voorafgaande ingebrekestelling. (o.a. verloren werkuren, gemaakte verplaatsingskosten e.d.).
    Ingeval de Klant een wijziging vraagt van de geplande uitvoeringsdatum voor de werken, dan dient hij er bovendien rekening mee te houden dat bij het zoeken van een nieuwe datum de reeds ingeplande opdrachten voor andere klanten gerespecteerd blijven.
  • 10. Werfvoorzieningen – De Klant moet ons op de werf gratis voorzien van elektriciteit en water. De toegangswegen dienen voldoende verhard en goed bereikbaar te zijn tot aan de ingang van het gebouw. Het gebouw dient glasdicht te zijn en voldoende beschermd tegen vochtigheid, temperatuurwisselingen en wind. Er dient een minimale binnentemperatuur te zijn van 10°C. De Klant dient tijdens de uitvoering van de werken te zorgen voor verticaal transport (o.m. bouwlift, hijskranen, toebehoren, …), elektrische stroom en een afvalcontainer. De Klant stelt ons een voldoende grote afsluitbare ruimte ter beschikking voor de opslag van onze materialen.

V. Facturatie en betaling

  • 11. Facturatie en betaling – Tenzij schriftelijk anders overeengekomen zijn onze facturen betaalbaar binnen de 30 dagen na factuurdatum.
    Bij gebreke aan betaling uiterlijk op de vervaldag van de factuur zijn van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling vergoedende interesten verschuldigd ten bedrage van 10% per jaar tot de datum van volledige betaling alsook een forfaitaire schadevergoeding aan 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 125 EUR.
  • 12. Factuurprotest – Bij gebreke aan gemotiveerd schriftelijk protest van onze facturen binnen de 10 kalenderdagen na de verzending ervan, worden ze geacht aanvaard te zijn.
  • 13. Opschorting en opeisbaarheid van niet-vervallen facturen – Bij niet-tijdige betaling van een factuur zijn alle andere niet-vervallen facturen op de Klant van rechtswege onmiddellijk opeisbaar en hebben wij het recht om, mits schriftelijke kennisgeving, de uitvoering van de Overeenkomst met onmiddellijke ingang op te schorten.
  • 14. Eigendomsvoorbehoud en risico-overdracht – Geleverde goederen blijven onze eigendom tot volledige betaling van de prijs, en ingeval van niet-tijdige betaling van één van onze facturen hebben wij het recht om de goederen terug op te halen. De Klant mag de goederen slechts bij derden in bewaring geven, ze wijzigen of ze vervreemden nadat de eigendomsoverdracht plaatsgevonden heeft. Het risico gaat over bij de levering.

VI. Klachten

  • 15. Geleverde goederen – De geleverde goederen dienen op het ogenblik van de levering door de Klant gecontroleerd te worden.
    Zichtbare gebreken aan de goederen dienen op straffe van verval schriftelijk aan ons gemeld te worden binnen een termijn van 5 kalenderdagen na de levering.
    Gebreken die op het ogenblik van de levering niet vaststelbaar zijn dienen op straffe van verval schriftelijk gemeld te worden binnen 10 kalenderdagen na de ontdekking ervan indien de Klant een professioneel is. De Klant dient de aard van het gebrek en de datum van eerste ontdekking nauwkeurig te vermelden.  Wij zijn tot vrijwaring gehouden indien wordt aangetoond dat het gebrek de zaak ongeschikt maakt tot het bestemde gebruik, en het gebrek reeds op datum van de levering aanwezig was.
    Consumenten moeten een verborgen gebrek schriftelijk melden binnen 2 maanden na de vaststelling ervan. De melding dient de aard van de klacht en de datum van eerste vaststelling nauwkeurig te vermelden.
  • 16. Uitgevoerde werken – Elke klacht aangaande de door ons gepresteerde werken dient om geldig te zijn, uiterlijk binnen 10  kalenderdagen na de uitvoering ervan schriftelijk verzonden worden aan de zetel van onze firma, met daarin vermelding van de concrete reden van betwisting, bij gebreke waaraan de werken aanvaard zijn.

VII. Ontbinding/beëindiging van de Overeenkomst

  • 17. Eenzijdige beëindiging – De Klant heeft het recht om de Overeenkomst ten allen tijde te beëindigen op grond van artikel 1794 O.B.W., mits schriftelijke kennisgeving en mits betaling van een beëindigingsvergoeding van 30% van het niet-gepresteerde deel van het contract.
    Indien de beëindiging evenwel pas plaatsvindt nadat wij reeds een plan of analyse opgesteld hebben, nadat wij al voorbereidingswerken zijn gestart, nadat wij bestellingen bij onze leveranciers geplaatst hebben of nadat de uitvoering van de opdracht op een andere manier reeds is aangevat, dan wordt het bedrag van de beëindigingsvergoeding vermeerderd met de kostprijs van de door ons reeds gerealiseerde en voorbereide prestaties en de annuleringskosten die wij aan onze leveranciers verschuldigd zijn. Deze bijkomende beëindigingsvergoeding is in geen geval lager dan de door ons reeds uitgeschreven voorschotfacturen.
  • 18. Ontbinding van de Overeenkomst –  Ingeval van faling of kennelijk onvermogen van de Klant, wanneer deze zich in staat van kennelijk onvermogen bevindt, of nog ingeval de Klant binnen een termijn van 15 kalenderdagen geen gevolg geeft aan onze schriftelijke aanmaning tot naleving van zijn betalingsverplichting of van een andere essentiële verplichting uit de Overeenkomst en hij daartoe binnen deze termijn evenmin bevredigende waarborgen heeft gesteld, dan hebben wij het recht om met onmiddellijke ingang de Overeenkomst lastens de Klant buitengerechtelijk te ontbinden, middels schriftelijke kennisgeving.
    Wij kunnen in dat geval aanspraak maken op de onmiddellijke teruggave, op kosten van de Klant, van alle onbetaald geleverde materialen, en de Klant machtigt ons om de materialen op te halen en om de plaats waar de goederen zich bevinden, te dien einde te betreden.
    Ingeval van ontbinding van de Overeenkomst zijn wij tevens gerechtigd op de vergoeding van alle door ons reeds verrichte prestaties en alle door ons reeds gemaakte kosten, alsook op de vergoeding voor winstderving die forfaitair wordt begroot op 30% van het niet-gepresteerde deel van het contract, onverminderd ons recht om hogere schade te vorderen mits het bewijs daarvan voor te brengen.
  • 19. Overeenkomst voor bepaalde duur – Behoudens andersluidend schriftelijk akkoord, wordt de Overeenkomst voor bepaalde duur vernieuwd voor dezelfde termijn als de oorspronkelijke, tenzij één van de partijen schriftelijk opzeg heeft gedaan aan de wederpartij uiterlijk 3 maanden voor de beëindigingsdatum.

VIII. Afwerving van personeel

  • 20. Behalve ingeval wij hiermee uitdrukkelijk, schriftelijk en voorafgaand toestemmen, zal de Klant vanaf de ondertekening van een offerte/bestelbon of overeenkomst met ons tot 24 maanden na de beëindiging van de samenwerking met ons, zich ervan onthouden om:
    • een personeelslid dat bij ons in dienst is, of dat op enig ogenblik tijdens de betreffende periode bij ons in dienst is geweest,
    • een onderaannemer waarmee wij samenwerken, of waarmee wij op enig ogenblik tijdens de betreffende periode hebben samengewerkt,
    • een uitzendkracht die voor ons werkt, of die op enig ogenblik tijdens de betreffende periode voor ons heeft gewerktte benaderen, aan te werven, ermee samen te werken, in te huren, ermee te associëren of op gelijk welke andere wijze een samenwerking tot stand te brengen, alsook om hiertoe pogingen te ondernemen, en dit zowel rechtstreeks als indirect via dochterbedrijven, bijkantoren of nevenfirma’s.
      Ingeval van overtreding van deze bepaling is de Klant gehouden tot betaling van een forfaitaire schadevergoeding gelijk aan:
    • twaalf maal het bedrag van het laatste volledige bruto maandloon van de betrokkene (ingeval de afgeworvene een personeelslid of een ex- personeelslid betreft),
    • twaalf maal het hoogste maandbedrag dat door het uitzendkantoor aan ons werd gefactureerd voor de prestaties van de betrokkene gedurende enige maand tijdens de betrokken periode (ingeval de afgeworvene een uitzendkracht betreft),
    • twaalf maal het hoogste maandbedrag dat door de betrokkene aan ons werd gefactureerd gedurende enige maand tijdens de betrokken periode (indien de afgeworvene een onderaannemer betreft).
      Partijen erkennen dat deze forfaitaire schadevergoeding proportioneel is aan de kost voor het inhuren en opleiden van dergelijk persoon.

IX. Diverse bepalingen

  • 21. Overmacht en imprevisie – Ingeval van overmacht hebben wij het recht om onze prestaties geheel of gedeeltelijk op te schorten voor de duurtijd van de overmacht, of om de Overeenkomst te beëindigen indien de overmacht definitief is.
    Indien door onvoorzienbare en aan ons ontoerekenbare omstandigheden de ongewijzigde handhaving van de Overeenkomst buitensporige of onredelijke gevolgen zou teweeg brengen, zullen Partijen de Overeenkomst te goeder trouw heronderhandelen en desgevallend aan rechterlijke beoordeling voorleggen, onverminderd ons recht tot prijsaanpassing in toepassing van artikel 5 van de Algemene Voorwaarden.
  • 22. Aansprakelijkheid – Behoudens ingeval van opzet of van zware fout, kunnen wij niet aangesproken worden voor immateriële, indirecte of gevolgschade.
    Voor directe schade is onze aansprakelijkheid beperkt tot maximaal het bedrag van onze verzekeringsdekking in het kader van onze verzekeringspolis beroepsaansprakelijkheid, die hier kan geraadpleegd worden.
  • 23. Ondeelbaarheid – De gebeurlijke nietigverklaring van één van de clausules van deze Algemene Voorwaarden brengt niet de nietigheid van het geheel van de voorwaarden met zich mee. De nietige clausule zal vervangen worden door een geldige clausule die zoveel als mogelijk bij de bedoeling van de nietige clausule aansluit, of de toepassing van de clausule zal beperkt worden tot de wettelijk toegestane limieten.
  • 24. Bevoegdheid en rechtsmacht – Enkel het intern Belgisch intern recht is van toepassing. Alle betwistingen inzake de geldigheid of de uitvoering van de Overeenkomst behoren uitsluitend tot de bevoegdheden van de ondernemingsrechtbank te Antwerpen, afdeling Turnhout.